Oltre 200 docenti di inglese insieme per una giornata ricca di energia, networking e contenuti di qualità con speaker internazionali.
Conferenza annuale e workshop

Speakers confermati per l’edizione 2025
La nostra conference English teachers Milano è famosa per la partecipazione di esperti riconosciuti nel settore dell’insegnamento della lingua inglese. Ecco i primi speakers confermati:
Evelina Galaczi - Cambridge
GenAI is here: What’s next for language assessment?
Cosa hanno in comune una lampadina, una scatola nera, una mappa e Scarlett Johansson? Partecipate a questa sessione per scoprirlo!
Leggi l'abstract completo e la biografia
L'intelligenza artificiale sta rivoluzionando la valutazione, offrendo incredibili opportunità. Sta anche aprendo nuove insidie che dobbiamo evitare. Come membro della Cambridge University Press and Assessment, sto osservando in prima persona come l'uso dell'intelligenza artificiale possa supportare insegnanti e studenti, ma tutto dipende da un uso competente ed etico. Ciò significa che tutti gli attori coinvolti nell'educazione linguistica devono confrontarsi con considerazioni sull'intelligenza artificiale incentrata sull'uomo, sull'integrità, sulla trasparenza e sugli standard di valutazione. Spero che possiate unirvi a me per una panoramica informata ed equilibrata dell'intelligenza artificiale nella valutazione e nell'educazione linguistica.
Fleur Yerbury-Hodgson - Oxford University Press
Compassion in education: how to create a better future for learners and teachers
Qual è lo scopo dell'educazione? Come possiamo creare un futuro migliore attraverso un approccio basato sulla compassione?
Leggi l'abstract completo e la biografia
Qual è lo scopo dell'educazione? Cosa dovrebbero insegnare i sistemi educativi? La maggior parte di noi concorderebbe sul fatto che dovremmo insegnare agli studenti a prosperare nelle comunità, nelle società e come abitanti di questo mondo. Tuttavia, questo accade sempre nella pratica? In questa sessione, esamineremo come potrebbe essere il futuro se adottassimo un approccio più basato sulla compassione all'insegnamento e all'apprendimento, e quali potrebbero essere i benefici sia per insegnanti che per studenti.
Donatella Fitzgerald - Pearson
Practical strategies and ideas for cultivating a love of reading and fostering wellbeing
Come riaccendere la passione per la lettura e supportare il benessere emotivo degli studenti attraverso strategie pratiche e inclusive.
Leggi l'abstract completo e la biografia
In un'era di costanti distrazioni, come possono gli educatori riaccendere e coltivare la passione per la lettura e supportare il benessere emotivo degli studenti attraverso l'alfabetizzazione? Questa sessione esplora una gamma di attività pratiche e inclusive progettate per coinvolgere gli studenti nella lettura sia dentro che fuori dall'aula. Scopriremo strategie pratiche e adattabili e progetti di lettura collaborativa che rendono la lettura significativa e collaborativa, collegandosi anche a temi di cittadinanza e culturali.
Katherine Stannett - National Geographic Learning
What's in the frame? Preparing our students for an uncertain future
Sviluppare soft skills e competenze del 21° secolo per preparare gli studenti a un futuro incerto.
Leggi l'abstract completo e la biografia
In questo intervento, rifletteremo sulle competenze che gli studenti devono sviluppare per affrontare un futuro incerto. Mentre l'IA evolve e il nostro accesso alle informazioni si espande esponenzialmente, è diventato sempre più difficile prevedere le competenze tecniche che i nostri studenti avranno bisogno quando lasceranno la scuola. Come possiamo quindi favorire le loro soft skills per prepararli a un futuro incerto?
Chris Roland - Macmillan Education
Getting broken activities working at the ELT wrecking yard
Operazione di recupero metodologico per attività che non funzionano: soluzioni pratiche per problemi comuni in classe.
Leggi l'abstract completo e la biografia
Perché i compiti che proponiamo, specialmente con gli adolescenti, ma anche con giovani adulti o persino con studenti più maturi, a volte deludono, lasciandoci bloccati in cicli familiari e frustranti? Questa è un'operazione di recupero metodologico per tutto ciò che potrebbe andare storto in termini di apprendimento, procedure didattiche e progettazione di compiti. Copriremo strutture grammaticali, pratica orale in coppia, esercizi di correzione, memorizzazione del vocabolario, dettati e conversazione di gruppo.
Sarah Ellis - Cambridge
Potenziare gli studenti per l'era dell'intelligenza artificiale
Come sviluppare l'alfabetizzazione AI nell'apprendimento linguistico per un futuro responsabile ed etico.
Leggi l'abstract completo e la biografia
Con l'integrazione sempre più diffusa degli strumenti di intelligenza artificiale generativa nell'educazione e nella vita quotidiana, gli studenti devono comprendere come, perché e quando utilizzare efficacemente queste tecnologie. Esploreremo modi per sviluppare l'alfabetizzazione AI tra gli studenti di lingue della scuola primaria e secondaria ed esamineremo strategie pratiche per integrare l'AI generativa nell'apprendimento linguistico per supportare un apprendimento significativo, etico e autodiretto. Vedremo come aiutare gli studenti a confrontarsi criticamente con i contenuti generati dall'AI, migliorando la loro capacità di prendere in carico autonomamente i propri percorsi di apprendimento linguistico.
Approaching sustainability in the ELT classroom
Activities to equip learners with sustainability skills
In this session we will explore what sustainability is and reasons to include it in the language classroom. We will look at sustainability skills and introduce the Sustainability Framework for ELT which has been developed to support educators in integrating sustainability into classroom practice. We will look at ideas and activities for the classroom including the Sustainability Activity Cards for more inspiration and practical ideas.
Sarah Ellis is currently working as Senior Manager, Assessment Services, for Cambridge University Press and Assessment. She is based in Bologna, Italy. Sarah is interested in Assessment, Learning & Professional Development and has an extensive background in teaching, teacher training, assessment and exam management. She has trained teachers on CELTA and DELTA courses and is currently is involved in the Cambridge professional development and teacher support programme which provides information, materials and support for teachers and academic directors. She is particularly interested in supporting teachers in developing digital skills and assessment literacy.
New ideas and activities for promoting youth engagement through collaborative projects
The G7 Education Ministers’ Declaration Trieste 27-29 June 2024 endorses ‘the fundamental role of education in helping to enable the achievement of all other Sustainable Development Goals and in driving inclusive economic and sustainable growth, equity, human dignity, well-being and peace’.
In this session we will illustrate practical examples of collaborative projects in English using a variety of tools and resources and the role of the educator in supporting student outcomes and and encouraging students to engage with English beyond the classroom . We will also look at new approaches to teaching and , learning using new technology and Artificial Intelligence in tools including MondlybyPearson. All of these new frontiers empowering youth engagement in transformative times.
Donatella Fitzgerald – is a teacher, teacher trainer and trained to teach Mindfulness in Schools Project (from pre school to teens) and has completed Module 1 on the Teacher Training Pathway with the Mindfulness Network in collaboration with Bangor University . Her specialist interest are Extensive Reading Projects, CLIL, Citizenship, Mindfulness, Plurilingualism, Artificial Intelligence in Education. In her current role as ELL Consultant at Pearson she works with teachers and students every day to find solutions to help them achieve their teaching and learning goals. In 2024 she was awarded an MBE (Member of the British Empire) in the King’s Birthday Honours List for Services to English Education and Youth Engagement.
Developing soft skills in the ELT classroom
Nowadays, we have become so much more than mere language teachers. We have been entrusted with the privilege of preparing our students to become the future citizens of tomorrow. This implies teaching them life skills like self-knowledge, organisational, effective time management and teamwork skills. In this session, we will be taking a look at how we can tweak the coursebook to take learning English to the next level by teaching life and soft skills and engaging students to become the active citizens of tomorrow. Come along for a few good practical ideas to take into your classroom.
Vanessa Reis has been a passionate EFL teacher for the past 28 years and counting. She has taught English language learners from the ages of 3 to 60+. She currently teaches at Escola Superior de Educação in Porto, Portugal, where she teaches English language, literature and various subjects related to the methodology & didactics of teaching English. Vanessa divides her time between writing coursebooks, giving teacher training sessions around the world, teaching English and completing her Doctorate degree in the field of coursebook design, which is one of her many interests.
So…what will you do with what you have learnt? A framework for deep and actionable teacher learning in the age of cognitive overload
Conference talks, webinars and blog posts typically focus on what teachers should try out in our teaching, and are packed with lots of exciting ideas and resources. Yet in many cases, only a few -if any- of the brilliant suggestions they propose actually become part of our own pedagogical repertoire. Is it any wonder that such is the result of these professional development activities which unwittingly overstimulate and cognitively overload overworked and tired teachers, leaving us to work out for ourselves the complexities of adapting and the challenges of implementing what has been presented to us?
This talk introduces an evidence-informed, tried and tested practical framework that supports teachers’ journey from becoming aware of new strategies, approaches or resources to judiciously putting these into practice with our classes and having a positive impact on our learners’ learning.
Silvana has worked in the field of English Language Teaching for 37 years as teacher, teacher educator, academic manager, inspector, and consultant. She has trained EFL, MFL, ESOL, EAL, CLIL and subject teachers, teacher educators and school leaders in the state and private sectors both in the UK and abroad, and has designed, taught and supervised courses and projects commissioned by Ministries of Education and national and international teaching associations. Silvana was visiting lecturer on English as an Additional Language at the Faculty of Education, Cambridge University, Director of the Bell Delta Online, Academic Director at Bell Teacher Campus and Bell Teacher Academy, and is a speaker in international conferences. She has written online materials, blogposts and articles for teachers and school leaders, has co-written two Cambridge papers in ELT with Scott Thornbury and Gabriel Diaz Maggioli, and is the author of the forthcoming book on Promoting Teacher Learning for Cambridge University Press and Assessment.
Release the pressure: Taking the tension out of our teenage classes
Anything and everything you do in a teens’ class will either add to or take away from the existing tension in the room. In this session I shall talk about how some of our default teaching techniques might add an unnecessary element of strain and I shall draw on ideas I have fielded over the last two decades to offer small tweaks and alternatives. There will be examples, anecdotes and photos from my own classes. Suitable for new and experience teachers alike.
Chris Roland is a trainer and methodology writer based in Seville. He has taught in the private language academy sector, mainstream schools and held posts with the British Council in Damascus and Barcelona. He is known on the international ELT conference circuit for his lively but practical talks on classroom techniques. He tutors on both Trinity Diploma and Cambridge DELTA courses. He has published a number of books through Pavilion including: Understanding Teenagers in the ELT Classroom (2018) and Structuring Fun for Young Learners (2020) with two more complementary titles to help teachers transition to online teaching. Chris’ current interests are: the dialogue between teachers and students, ways to reduce tension in the classroom and the lesson as an event in itself.
Navigating AI: Enhancing English Language Teaching
As teachers, we stand at the intersection of tradition and innovation. In this dynamic landscape, artificial intelligence (AI) emerges as a powerful ally in the English language classroom. Join us as we explore how AI can transform teaching practices, personalize learning experiences, and empower both teachers and students in the continuously evolving education landscape.
Elisa Ronchi is a passionate language professional with an international background. She holds a degree in foreign languages and has several years of experience as an English teacher and communication specialist. Currently, Elisa serves as a Digital User Success Consultant for Oxford University Press, where she educates teachers on the effective use of OUP’s digital products and services. Her expertise extends to AI in English Language Teaching (ELT), and she collaborates with teachers to help them leverage technology in the ever-evolving educational landscape.
CLIL without tears – a practical approach to using authentic material in the classroom
At first sight, the prospect of using authentic materials with teenage students can appear intimidating and it’s easy to feel overwhelmed at the prospect of spending hours researching and preparing lessons from scratch. The aim of this talk is to dispel this fear. Using material from a series of lessons conducted with a class of high school students, a simple, but effective model will be demonstrated to encourage teachers to apply CLIL techniques in their classroom to both their students’ benefit and their own.
Laura has taught at schools in London, Bassano del Grappa and Bologna and was Director and Centre Exams Manager at the Oxford School in Padova from 2012 until 2018. Since 2018 she has been working as a teacher and Cambridge and IELTS examiner at IH Milan. In recent years, her teaching has focused on Cambridge IGCSE English as a Second Language and IGCSE Global Perspectives with teenagers in a scientific high school.
Reflections on educational technology in language classrooms
The world of ELT stands at yet another crossroads where teaching and learning are being transformed by new technologies. How can teachers harness the power of educational technology (EdTech) in planning and teaching? In search of answers, I shall reflect on my personal experiences of using digital games, artificial intelligence (AI), and virtual reality (VR) in the classroom. We shall explore three broad principles behind incorporating technology and consider the implications of this for language learners.
Daniel Tse works as a teacher and examiner in Italy. He has taught English as a Foreign Language (EFL) at IH Milan since 2019. He works with Young Learners, teenagers, and adults across the full range of CEFR levels. As a teacher, he lays great emphasis on developing learners’ communicative competence through personalised communication in the classroom. He mainly teaches Cambridge/IELTS Exam Preparation and Business English, as well as an increasing number of English ‘top-up’ courses in local schools and universities.
In addition to teaching, Daniel contributes articles to the IH Journal and runs teacher development workshops for Macmillan/Mondadori Education in Italy. He has also spoken at ELT conferences in Milan and Barcelona, the IATEFL Conference in the UK, and British Council TeachingEnglish webinar series.
Sponsor
Ringraziamo di cuore gli sponsor che ogni anno rendono possibile la nostra conferenza.
Formazione per insegnanti di inglese a Milano
Saturday Workshop for Teachers
Il nostro programma di formazione gratuita per docenti di inglese che prevede una serie di seminari dedicati all’insegnamento dell’inglese tenuti da esperti di insegnamento e formazione.
A tutti i partecipanti viene rilasciato un attestato di frequenza valido ai fini del riconoscimento della formazione del personale docente. International House è infatti membro di AISLI (Associazione Italiana Scuola di Lingue), ente accreditato per la formazione del personale docente della scuola (Decreto 177/2000 e Direttiva 90/2003 del Ministero della Pubblica Istruzione).
La partecipazione ai seminari è gratuita fino a esaurimento posti, prenotazione obbligatoria.

Prossimo workshop
Phonology Refresher: A Survival Kit for Teaching Pronunciation
Con Anthony Naso (Nino) – CELTA Tutor e Teacher Trainer
La pronuncia è spesso uno degli aspetti più sfidanti dell’insegnamento linguistico, eppure è essenziale per l’intelligibilità e la sicurezza degli studenti nell’era dei World Englishes. Questo workshop pratico fornisce agli insegnanti un “kit di sopravvivenza” conciso ma efficace per lavorare con la fonologia in classe.
Attraverso questo percorso interattivo, i partecipanti rivedranno le caratteristiche fonologiche chiave, esamineranno le difficoltà comuni degli studenti con la pronuncia e discuteranno strategie per affrontarle. I partecipanti si impegneranno in una serie di attività pratiche e svilupperanno tecniche chiave per l’insegnamento della pronuncia che potranno portare immediatamente nelle loro classi, supportando gli studenti in una varietà di contesti didattici.
Data: Sabato 25 ottobre 2025
Orario: 9:30 – 12:30
Sede: International House Milano | Certificazioni – Via Mecenate, 90 (Edificio B) – 20138 Milano
Partecipazione: Gratuita con prenotazione obbligatoria
Posti: Limitati, fino a esaurimento
Programma:
Part 1 – Core Phonological Features & Tools (9:30 – 10:45)
- Phonology Fundamentals: revisione di vocali, consonanti, fonemi, stress, ritmo e intonazione, con brevi attività pratiche di sensibilizzazione
- Transcription Basics: uso dei simboli fonemici come strumento didattico, supportato da esercizi rapidi di trascrizione e uso pratico delle phonemic charts
- Learner Challenges and Teaching Solutions: esplorazione delle difficoltà tipiche degli studenti e collegamento tra teoria e strategie pratiche per la classe
Coffee break (10:45 – 11:15)
Part 2 – Going Beyond Sounds & Practical Activities (11:15 – 12:30)
- Beyond the Word: revisione delle caratteristiche principali del connected speech, sentence stress e intonation
- The Art of Drilling: esplorazione di tecniche didattiche pratiche per insegnare e praticare la pronuncia in classe e affrontare le difficoltà degli studenti
- Practical Activities: costruzione di un toolkit di attività adattabili per l’insegnamento della pronuncia in una varietà di contesti
About the speaker
Anthony Naso (Nino)
CELTA, DELTA, BA & MA in Specialised Translation and Conference Interpreting
Esperto in teoria dell’acquisizione della seconda lingua
Anthony Naso (Nino) lavora nel settore EFL da oltre un decennio ed è membro dedicato del team di International House Milano dal 2021. Oltre a essere tutor nei corsi CELTA, gestisce diversi ruoli come insegnante, docente universitario, traduttore professionista e Director of Studies per programmi linguistici nel Regno Unito.
Ama il modo in cui i corsi di International House non solo potenziano gli studenti ma creano anche ricordi duraturi. Nino crede fermamente nei valori fondamentali di IH e nel suo impegno sia verso lo staff che verso gli studenti.
Quando non è in aula, probabilmente lo troverete mentre legge letteratura inglese e americana sotto un albero, si appassiona di mitologia o ascolta il suo album preferito di Taylor Swift.
IH Milano & San Donato Teacher Training Newsletter
Vuoi rimanere aggiornato sulle ultime novità del mondo EFL oltre che sulle nostre proposte di formazione per docenti di inglese? Allora iscriviti alla newsletter compilando il form qui sotto. Non preoccuparti, non saremo troppo invadenti, si tratta di 3 o 4 comunicazioni l’anno.
International House Journal
Una pubblicazione di International House World Organization pensata per essere un forum di dibattito, una piattaforma per lanciare nuove idee e rilanciare quelle vecchie, sfatare miti e in generale per incuriosire gli insegnanti di inglese.
L’IH Journal ha uno stive scorrevole ma serio, con spazio per la spensieratezza. IH World Organization è sempre alla ricerca di nuovi materiali, idee, documenti, foto e articoli. Se sei un esperto di insegnamento delle lingue, un formatore di insegnanti o un insegnante della rete IH o di altri settori e desideri contribuire all’IH Journal, saranno lieti di ascoltarti. Leggi IH Journal
Corsi di aggiornamento online per insegnanti
Corsi personalizzati in base alle esigenze dei docenti
L’anno accademico 2021/22 abbiamo offerto ai docenti di inglese un’importante opportunità di formazione e aggiornamento: ORCPT – Online Refresher Courses for Practicing Teachers, una serie di brevi corsi online in modalità live streaming. I moduli hanno approfondito temi di grande interesse come linguaggio, grammatica, vocabolario, pronuncia, insegnamento di abilità ricettive e produttive, selezione e adattamento del materiale da utilizzare in classe.
I corsi sono stati tenuti da insegnanti e formatori esperti nell’insegnamento della lingua inglese, qualificati da Cambridge e con anni di tutoraggio e/o esperienza di insegnamento alle spalle. L’attestato di frequenza ha dato diritto a crediti formativi per gli insegnanti delle scuole statali.
The workshop was very helpful and gave me a lot of ideas for new ways to practice these features with my students.
Mary
Thank you again for the training session on Friday. I really enjoyed it and am going to try out some of the activities tomorrow!