Conferenza annuale e workshop

Home / Formazione docenti / Conferenza annuale e workshop

Conferenza annuale sull’insegnamento dell’inglese 2025

Evento gratuito per docenti – 10 ottobre 2025 Milano

“Navigating Change: Reimagining Possibilities in Education”

All’inizio di ogni anno scolastico International House Milano | San Donato organizza una conferenza dedicata all’insegnamento dell’inglese a cui sono benvenuti insegnanti di scuole pubbliche e private di ogni ordine e grado. La prossima conferenza “Navigating Change: Reimagining Possibilities in Education” è stata programmata per venerdì 10 ottobre 2025 al Centro Congressi FAST in Piazzale Rodolfo Morandi, 2 a Milano.

La nostra conferenza formazione docenti inglese Milano è un’occasione imperdibile per rimanere aggiornati sulle ultime tendenze del mondo EFL, ascoltare rinomati speakers internazionali e fare networking con i colleghi.

Conferenza formazione docenti inglese Milano 2025 - Navigating Change: Reimagining Possibilities in Education

Sede e informazioni pratiche

Data: Venerdì 10 ottobre 2025
Sede: Centro Congressi FAST
Indirizzo: Piazzale Rodolfo Morandi, 2 – Milano
Partecipazione: Gratuita con prenotazione obbligatoria
Posti: Limitati, fino a esaurimento

Attestato riconosciuto MIUR

A tutti i partecipanti viene rilasciato un attestato di frequenza valido ai fini del riconoscimento della formazione del personale docente. International House è infatti membro di AISLI (Associazione Italiana Scuola di Lingue), ente accreditato per la formazione del personale docente della scuola (Decreto 177/2000 e Direttiva 90/2003 del Ministero della Pubblica Istruzione).

Scopri tutti i nostri corsi di formazione per docenti

Programma

  • 8.30 – 9.00 | Registrazione e accoglienza
  • 9.00 – 9.15 | Sarah Stats | Deputy Director IH Milan & San Donato | Welcome
  • 9.15 – 10.00 | Silvana Richardson | Sponsored by Cambridge  | So…what will you do with what you have learnt?
  • 10.00 – 10.45 | Elisa Ronchi | Sponsored by Oxford University Press | Navigating AI: Enhancing English Language Teaching
  • 10.45 – 11.00 | Coffee Break | Il tempo di prendere un caffè e fare la conoscenza dei nostri sponsor
  • 11.00 – 11.45 | Vanessa Reis | Sponsored by Gruppo ELI & National Geographic Learning | Developing soft skills in the ELT classroom
  • 11.45 – 12.30 | Chris Roland | Sponsored by Macmillan Education | Release the pressure: Taking the tension out of our teenage classes
  • 12.30 – 14.00 | Pranzo | Una pausa per mangiare qualcosa e tornare a visitare gli stand dei nostri sponsor
  • 14.00 – 15.00 | Afternoon sessions | IH Milan Teachers | Secondary strand
    • Laura Curtis CLIL without tears – a practical approach to using authentic Material in the classroom
    • Daniel Tse Reflections on educational technology in language classrooms
  • 15.00 – 15.45 | Sarah Ellis | Sponsored by Cambridge University Press | Approaching sustainability in the ELT classroom
  • 15.45 – 16.30 | Donatella Fitzgerald | Sponsored by Pearson | New ideas and activities for promoting youth engagement through collaborative projects
  • 16:30 – 16.45 | Thank you & Wrap Up

Speakers confermati per l’edizione 2025

La nostra conference English teachers Milano è famosa per la partecipazione di esperti riconosciuti nel settore dell’insegnamento della lingua inglese. Ecco i primi speakers confermati:

Fleur Yerbury-Hodgson - Oxford University Press

Compassion in education: how to create a better future for learners and teachers

Qual è lo scopo dell'educazione? Come possiamo creare un futuro migliore attraverso un approccio basato sulla compassione?

Leggi l'abstract completo e la biografia

Qual è lo scopo dell'educazione? Cosa dovrebbero insegnare i sistemi educativi? La maggior parte di noi concorderebbe sul fatto che dovremmo insegnare agli studenti a prosperare nelle comunità, nelle società e come abitanti di questo mondo. Tuttavia, questo accade sempre nella pratica? In questa sessione, esamineremo come potrebbe essere il futuro se adottassimo un approccio più basato sulla compassione all'insegnamento e all'apprendimento, e quali potrebbero essere i benefici sia per insegnanti che per studenti.

Bio: Fleur Yerbury-Hodgson è Managing Editor presso Oxford University Press, specializzata in libri di sviluppo professionale, Position papers e Focus papers per insegnanti di inglese e altri professionisti dell'educazione. In precedenza, è stata responsabile della gestione di corsi per scuole secondarie di primo e secondo grado, principalmente per l'Italia.

Donatella Fitzgerald - Pearson

Practical strategies and ideas for cultivating a love of reading and fostering wellbeing

Come riaccendere la passione per la lettura e supportare il benessere emotivo degli studenti attraverso strategie pratiche e inclusive.

Leggi l'abstract completo e la biografia

In un'era di costanti distrazioni, come possono gli educatori riaccendere e coltivare la passione per la lettura e supportare il benessere emotivo degli studenti attraverso l'alfabetizzazione? Questa sessione esplora una gamma di attività pratiche e inclusive progettate per coinvolgere gli studenti nella lettura sia dentro che fuori dall'aula. Scopriremo strategie pratiche e adattabili e progetti di lettura collaborativa che rendono la lettura significativa e collaborativa, collegandosi anche a temi di cittadinanza e culturali.

Bio: Donatella Fitzgerald è insegnante, formatrice di insegnanti e abilitata all'insegnamento del Mindfulness in Schools Project. Le sue aree di interesse specialistico includono Social and Emotional Learning (SEL), progetti di lettura estensiva, CLIL, cittadinanza, mindfulness, plurilinguismo e intelligenza artificiale nell'educazione. Nel 2024 è stata insignita dell'MBE (Member of the British Empire) nella King's Birthday Honours List per i servizi all'educazione inglese e al coinvolgimento giovanile.

Chris Roland - Macmillan Education

Getting broken activities working at the ELT wrecking yard

Operazione di recupero metodologico per attività che non funzionano: soluzioni pratiche per problemi comuni in classe.

Leggi l'abstract completo e la biografia

Perché i compiti che proponiamo, specialmente con gli adolescenti, ma anche con giovani adulti o persino con studenti più maturi, a volte deludono, lasciandoci bloccati in cicli familiari e frustranti? Questa è un'operazione di recupero metodologico per tutto ciò che potrebbe andare storto in termini di apprendimento, procedure didattiche e progettazione di compiti. Copriremo strutture grammaticali, pratica orale in coppia, esercizi di correzione, memorizzazione del vocabolario, dettati e conversazione di gruppo.

Bio: Chris è insegnante, formatore, scrittore di metodologia e "uomo delle idee" ELT con base a Siviglia. Ha insegnato nelle scuole statali spagnole, accademie linguistiche private e per il British Council. Il suo libro più recente: "Taking Your Teaching of Teenagers to The Next Level" è disponibile presso Pavilion.

Katherine Stannett - National Geographic Learning

What's in the frame? Preparing our students for an uncertain future

Sviluppare soft skills e competenze del 21° secolo per preparare gli studenti a un futuro incerto.

Leggi l'abstract completo e la biografia

In questo intervento, rifletteremo sulle competenze che gli studenti devono sviluppare per affrontare un futuro incerto. Mentre l'IA evolve e il nostro accesso alle informazioni si espande esponenzialmente, è diventato sempre più difficile prevedere le competenze tecniche che i nostri studenti avranno bisogno quando lasceranno la scuola. Come possiamo quindi favorire le loro soft skills per prepararli a un futuro incerto?

Bio: Katherine Stannett vive nel West Sussex, Inghilterra, ed è autrice con oltre vent'anni di esperienza nell'editing, scrittura e sviluppo di materiali per l'insegnamento dell'inglese. È specializzata nella scrittura per bambini e adolescenti a tutti i livelli ed è particolarmente interessata allo sviluppo delle competenze del 21° secolo.

Approaching sustainability in the ELT classroom

Activities to equip learners with sustainability skills

In this session we will explore what sustainability is and reasons to include it in the language classroom. We will look at sustainability skills and introduce the Sustainability Framework for ELT which has been developed to support educators in integrating sustainability into classroom practice. We will look at ideas and activities for the classroom including the Sustainability Activity Cards for more inspiration and practical ideas.

Sarah Ellis is currently working as Senior Manager, Assessment Services, for Cambridge University Press and Assessment.  She is based in Bologna, Italy. Sarah is interested in Assessment, Learning & Professional Development and has an extensive background in teaching, teacher training, assessment and exam management. She has trained teachers on CELTA and DELTA courses and is currently is involved in the Cambridge professional development and teacher support programme which provides information, materials and support for teachers and academic directors. She is particularly interested in supporting teachers in developing digital skills and assessment literacy.

New ideas and activities for promoting youth engagement through collaborative projects

The G7 Education Ministers’ Declaration Trieste 27-29 June 2024 endorses ‘the fundamental role of education in helping to enable the achievement of all other Sustainable Development Goals and in driving inclusive economic and sustainable growth, equity, human dignity, well-being and peace’.

In this session we will illustrate practical examples of collaborative projects in English using a variety of tools and resources and the role of the educator in supporting student outcomes and and encouraging students to engage with English beyond the classroom . We will also look at new approaches to  teaching and , learning using new technology and Artificial Intelligence in  tools including MondlybyPearson. All of these new frontiers empowering youth engagement in transformative times.

Donatella Fitzgerald – is a teacher, teacher trainer and trained to teach Mindfulness in Schools Project (from pre school to teens) and has completed Module 1 on the Teacher Training Pathway with the Mindfulness Network in collaboration with Bangor University . Her specialist interest are Extensive Reading Projects, CLIL, Citizenship, Mindfulness, Plurilingualism, Artificial Intelligence in Education.  In her current role as ELL Consultant at Pearson she works with teachers and students every day to find solutions to help them achieve their teaching and learning goals. In 2024 she was awarded an  MBE (Member of the British Empire) in the King’s Birthday Honours List for Services to English Education and Youth Engagement.

Developing soft skills in the ELT classroom

Nowadays, we have become so much more than mere language teachers. We have been entrusted with the privilege of preparing our students to become the future citizens of tomorrow. This implies teaching them life skills like self-knowledge, organisational, effective time management and teamwork skills. In this session, we will be taking a look at how we can tweak the coursebook to take learning English to the next level by teaching life and soft skills and engaging students to become the active citizens of tomorrow. Come along for a few good practical ideas to take into your classroom.

Vanessa Reis has been a passionate EFL teacher for the past 28 years and counting. She has taught English language learners from the ages of 3 to 60+. She currently teaches at Escola Superior de Educação in Porto, Portugal, where she teaches English language, literature and various subjects related to the methodology & didactics of teaching English. Vanessa divides her time between writing coursebooks, giving teacher training sessions around the world, teaching English and completing her Doctorate degree in the field of coursebook design, which is one of her many interests.

So…what will you do with what you have learnt? A framework for deep and actionable teacher learning in the age of cognitive overload

Conference talks, webinars and blog posts typically focus on what teachers should try out in our teaching, and are packed with lots of exciting ideas and resources. Yet in many cases, only a few -if any- of the brilliant suggestions they propose actually become part of our own pedagogical repertoire. Is it any wonder that such is the result of these professional development activities which unwittingly overstimulate and cognitively overload overworked and tired teachers, leaving us to work out for ourselves the complexities of adapting and the challenges of implementing what has been presented to us?

This talk introduces an evidence-informed, tried and tested practical framework that supports teachers’ journey from becoming aware of new strategies, approaches or resources to judiciously putting these into practice with our classes and having a positive impact on our learners’ learning. 

Silvana has worked in the field of English Language Teaching for 37 years as teacher, teacher educator, academic manager, inspector, and consultant. She has trained EFL, MFL, ESOL, EAL, CLIL and subject teachers, teacher educators and school leaders in the state and private sectors both in the UK and abroad, and has designed, taught and supervised courses and projects commissioned by Ministries of Education and national and international teaching associations. Silvana was visiting lecturer on English as an Additional Language at the Faculty of Education, Cambridge University, Director of the Bell Delta Online, Academic Director at Bell Teacher Campus and Bell Teacher Academy, and is a speaker in international conferences. She has written online materials, blogposts and articles for teachers and school leaders, has co-written two Cambridge papers in ELT with Scott Thornbury and Gabriel Diaz Maggioli, and is the author of the forthcoming book on Promoting Teacher Learning for Cambridge University Press and Assessment.

Release the pressure: Taking the tension out of our teenage classes

Anything and everything you do in a teens’ class will either add to or take away from the existing tension in the room. In this session I shall talk about how some of our default teaching techniques might add an unnecessary element of strain and I shall draw on ideas I have fielded over the last two decades to offer small tweaks and alternatives. There will be examples, anecdotes and photos from my own classes. Suitable for new and experience teachers alike.

Chris Roland is a trainer and methodology writer based in Seville. He has taught in the private language academy sector, mainstream schools and held posts with the British Council in Damascus and Barcelona. He is known on the international ELT conference circuit for his lively but practical talks on classroom techniques. He tutors on both Trinity Diploma and Cambridge DELTA courses. He has published a number of books through Pavilion including: Understanding Teenagers in the ELT Classroom (2018) and Structuring Fun for Young Learners (2020) with two more complementary titles to help teachers transition to online teaching. Chris’ current interests are: the dialogue between teachers and students, ways to reduce tension in the classroom and the lesson as an event in itself.

Navigating AI: Enhancing English Language Teaching

As teachers, we stand at the intersection of tradition and innovation. In this dynamic landscape, artificial intelligence (AI) emerges as a powerful ally in the English language classroom. Join us as we explore how AI can transform teaching practices, personalize learning experiences, and empower both teachers and students in the continuously evolving education landscape.

Elisa Ronchi is a passionate language professional with an international background. She holds a degree in foreign languages and has several years of experience as an English teacher and communication specialist. Currently, Elisa serves as a Digital User Success Consultant for Oxford University Press, where she educates teachers on the effective use of OUP’s digital products and services. Her expertise extends to AI in English Language Teaching (ELT), and she collaborates with teachers to help them leverage technology in the ever-evolving educational landscape.

CLIL without tears – a practical approach to using authentic material in the classroom

At first sight, the prospect of using authentic materials with teenage students can appear intimidating and it’s easy to feel overwhelmed at the prospect of spending hours researching and preparing lessons from scratch. The aim of this talk is to dispel this fear. Using material from a series of lessons conducted with a class of high school students, a simple, but effective model will be demonstrated to encourage teachers to apply CLIL techniques in their classroom to both their students’ benefit and their own.

Laura has taught at schools in London, Bassano del Grappa and Bologna and was Director and Centre Exams Manager at the Oxford School in Padova from 2012 until 2018. Since 2018 she has been working as a teacher and Cambridge and IELTS examiner at IH Milan. In recent years, her teaching has focused on Cambridge IGCSE English as a Second Language and IGCSE Global Perspectives with teenagers in a scientific high school.

Reflections on educational technology in language classrooms

The world of ELT stands at yet another crossroads where teaching and learning are being transformed by new technologies. How can teachers harness the power of educational technology (EdTech) in planning and teaching? In search of answers, I shall reflect on my personal experiences of using digital games, artificial intelligence (AI), and virtual reality (VR) in the classroom. We shall explore three broad principles behind incorporating technology and consider the implications of this for language learners.

Daniel Tse works as a teacher and examiner in Italy. He has taught English as a Foreign Language (EFL) at IH Milan since 2019. He works with Young Learners, teenagers, and adults across the full range of CEFR levels. As a teacher, he lays great emphasis on developing learners’ communicative competence through personalised communication in the classroom. He mainly teaches Cambridge/IELTS Exam Preparation and Business English, as well as an increasing number of English ‘top-up’ courses in local schools and universities.

In addition to teaching, Daniel contributes articles to the IH Journal and runs teacher development workshops for Macmillan/Mondadori Education in Italy. He has also spoken at ELT conferences in Milan and Barcelona, the IATEFL Conference in the UK, and British Council TeachingEnglish webinar series.

Sponsor

Ringraziamo di cuore gli sponsor che ogni anno rendono possibile la nostra conferenza.

Cambridge
Gruppo ELI
Macmillan Education
National Geographic Learning
Oxford University Press
Pearson
Team Lingue
Usborne

Formazione per insegnanti di inglese a Milano

Saturday Workshop for Teachers

Il nostro programma di formazione gratuita per docenti di inglese che prevede una serie di seminari dedicati all’insegnamento dell’inglese tenuti da esperti di insegnamento e formazione.

A tutti i partecipanti viene rilasciato un attestato di frequenza valido ai fini del riconoscimento della formazione del personale docente. International House è infatti membro di AISLI (Associazione Italiana Scuola di Lingue), ente accreditato per la formazione del personale docente della scuola (Decreto 177/2000 e Direttiva 90/2003 del Ministero della Pubblica Istruzione).

La partecipazione ai seminari è gratuita fino a esaurimento posti, prenotazione obbligatoria.

Conferenza annuale e workshop

Formazione online per insegnanti di inglese

Programma “Training for Excellence” di AISLi

L’innovativo programma di formazione per docenti della scuola statale, docenti di Scuola Paritaria e freelance, sviluppato da AISLi (Associazione Italiana Scuole di Lingue) e riconosciuto dal Ministero della Pubblica Istruzione. Training for Excellence prevede 10 seminari interattivi tenuti da esperti di fama internazionale, i seminari affronteranno nuove idee e approfondimenti didattici su temi rilevanti, originali e all’avanguardia.

Iscrivendoti al programma avrai accesso alla Online Community di AISLi, dove potrai approfondire il contenuto dei seminari, accedere alle registrazioni, scaricare materiale didattico, oltre che condividere esperienze di apprendimento e insegnamento.

AISLi - Eccellenza apprendimento linguistico

Ogni seminario verrà registrato e potrà essere utilizzato da ogni partecipante per le proprie classi, come ulteriore risorsa di formazione oppure per lo sviluppo professionale individuale.

La partecipazione prevede la possibilità di ricevere un attestato riconosciuto dal MIUR rilasciato alla fine del percorso, avendo partecipato ad almeno il 75% delle ore previste.

Il costo annuale è di 247 €, il costo di un singolo evento è 35€, pagabili con carta del docente o carta di credito.

Si richiede un livello di inglese minino di B1.

IH Milano & San Donato Teacher Training Newsletter

Vuoi rimanere aggiornato sulle ultime novità del mondo EFL oltre che sulle nostre proposte di formazione per docenti di inglese? Allora iscriviti alla newsletter compilando il form qui sotto. Non preoccuparti, non saremo troppo invadenti, si tratta di 3 o 4 comunicazioni l’anno.

Iscriviti alla nostra newsletter

International House Journal

Una pubblicazione di International House World Organization pensata per essere un forum di dibattito, una piattaforma per lanciare nuove idee e rilanciare quelle vecchie, sfatare miti e in generale per incuriosire gli insegnanti di inglese.

L’IH Journal ha uno stive scorrevole ma serio, con spazio per la spensieratezza. IH World Organization è sempre alla ricerca di nuovi materiali, idee, documenti, foto e articoli. Se sei un esperto di insegnamento delle lingue, un formatore di insegnanti o un insegnante della rete IH o di altri settori e desideri contribuire all’IH Journal, saranno lieti di ascoltarti. Leggi IH Journal

Iscriviti per ricevere IH Journal

Corsi di aggiornamento online per insegnanti

Corsi personalizzati in base alle esigenze dei docenti

L’anno accademico 2021/22 abbiamo offerto ai docenti di inglese un’importante opportunità di formazione e aggiornamento: ORCPT – Online Refresher Courses for Practicing Teachers, una serie di brevi corsi online in modalità live streaming. I moduli hanno approfondito temi di grande interesse come linguaggio, grammatica, vocabolario, pronuncia, insegnamento di abilità ricettive e produttive, selezione e adattamento del materiale da utilizzare in classe.

I corsi sono stati tenuti da insegnanti e formatori esperti nell’insegnamento della lingua inglese, qualificati da Cambridge e con anni di tutoraggio e/o esperienza di insegnamento alle spalle. L’attestato di frequenza ha dato diritto a crediti formativi per gli insegnanti delle scuole statali.

The workshop was very helpful and gave me a lot of ideas for new ways to practice these features with my students. 

Mary

Thank you again for the training session on Friday. I really enjoyed it and am going to try out some of the activities tomorrow!

Lydia

Modulo di iscrizione ai corsi di aggiornamento

Compila il modulo di iscrizione con i tuoi dati, poi scegli il modulo di tuo interesse. Sarai presto contattato dal nostro ufficio Teacher Training per conferma e ulteriori informazioni.


0
    0
    Il tuo carrello
    Il tuo carrello è vuotoTorna al negozio